een monnik leren zwemmen in de bus naast een - Reisverslag uit Chitumba, Malawi van Barbera Kraan - WaarBenJij.nu een monnik leren zwemmen in de bus naast een - Reisverslag uit Chitumba, Malawi van Barbera Kraan - WaarBenJij.nu

een monnik leren zwemmen in de bus naast een

Blijf op de hoogte en volg Barbera

05 Januari 2013 | Malawi, Chitumba

naar ZanzibarEn ja het lukte om een prachtige plek te vinden in Kipili aan het meer Tanganyka. Het schip was die nacht langs gevaren. Het was nog veel mooier om te kunnen zwemmen en de mensen van het hostel waren Benedictijnen . Drie broeders en een km verderop twee Zusters Zo
vriendelijk en aardig en ontspannen sfeer. Er werd heel sober geleefd en ik kon meeeten tegen betaling. Thethon was er om mij te entertainen met wandeken naar de Sisters ,een ruine Wytze wat voor jou !! en een prachtige Lodge gerund door een Zuid Afrikaans koppel. Ik kon Nederlands praten. Baaie Dankie ! Verder bezocht ik een Secondary school en ontmoette een Engelse leraar, die mij de Engelse boeken liet zien. De boeken blijven op school en na drie maanden school is er een maand vakantie. Nu in januari begint de school weer. De leraren wonen in huizen naast de school met hun familie. Bij de Benedictijnen wonen twee jongens, Erick en Alois . Ze zijn wees en leven daar. Alois 15 jaar vangt een kip en doodt hem. Wie doet dat na in Holland? Het leven in Afrika is zo basic. Edion en Janneke echt dit m oeten jullie een keer beleven. Ik ging met een motorcycle achterop naar Kipile er was geen ander vervoer. Ze hebben chinese motoren en er gebeuren ongelukken mee in het begin maar nu gaat het beter en deze jongen reed heel voorzichtig met zo n oude BIBI ( grootmoeder) achter op. Drie kwartier was best lang met mijn backpack op mijn rug maar het was wel heel mooie natuur ! Er zouden dieren zijn maar ik zag alleen een turtle , schildpad op de weg !
DE oudejaarsavond was gezellig met spelletjes maar je gelooft het niet, niets en niemand dronk wat !! Ik had nog eeh half flesje water maar toen was het op. Ik had de telefoon gezet om twaalf uur en de broeders wisten niet wat te doen. Ze vroegen zing je nu een lied? Nee zei ik je krijgt een hug van me en gelukkig en gezond 201 gewenst. Ze moesten lachten en gingen elkaar ook huggen. Zo leuk. De nieuwjaarsavond was er wel drinken en zelf Bananen wijn. Heel gezellig met de Zusters Olivia en Erika. Er was ook een big Family uit Soembawanga met 16 mensen die moesten ook eten hebben. Heel aardige (rijke ) mensen. Zo leuk zoals al die broers zussen nichten neven op reis gaan. Ook een heel kleine baby.en opa was zo trots met zijn kleinkinderen en had zelf ook nog een dochter van vijf jaar. Ik ging ook nog met een boot naar Kirandou een klein dorp verderop. Heel veel mensen op de boot en ik als enige witte ( Muzumba krij\g altijd veel aandacht. Ze zijn ook verlegen en soms moeten ze lachen om die vrouw met die grote wandelschoenen en vreemde kleren en dat witte haar. Ik krijg genoeg aandacht en daar houd ik wel van zoals jullie weten. Na vijf nachten en vier dagen ben ik weer vertrokken en na drie dagen rei\zen en slapen bij het busstation in ook nog een Holland guesthouse ben ik in Malawi. In Mbeya nog bij de neus genomen door vijf jonge mannen die mij een ticket verkochten voor 80 000 T. Sh. = 40 euro en bleek niets waard. Stom ik dacht het al maar ja , het gebeurt en achteraf is het gemakkelijk . Ik stond bij de grens weer zonder geld en Malawi rekent niets bij bezoeken van Nederlanders. Vanwege goede kontakten met ontwikkelingshulp of zo ? Tanzania uitgaan was nog moeilijk ik moest in het kantoor komen en een dikke vrouw die haar uniformrok niet dicht kon doen vroeg me ' waar ben je Tanziania binnen gekomen ? Waar is je stamp in het paspoort. Ik legdeuit met een boot in Mteoton . Wie is de kapitein en hoe heet de boot? En waar is je stamp? Bleef ze vragen en waarom ging je met een boot omdat ik het l euk vond, zei ik. Ik moest beloven om heteen volgende keer niet meer te doen en mocht gaan !
In Malawi was er een taxi, die me tien km verderop in Kiranga bij een bank bracht. Onderweg nam ie mensen mee en ook een varken in de acherbak ! De vrouw had haar aan een touw, schreeuwen !! WAt een Afrikaanse avonturen. In de bus naar MBeya moest ik achterin zitten alles was vol en er waren wel 80 mensen in de bus waarvan twintig , . uren moesten s taan. Zo raar een slechte weg en ze zijn bezig met de aanleg. Soms is er een wagenpark aan cementauto s , trucks, maar er gebeurt niets. De weg die klaar is mag nog niet gebruikt, waarom niet? en het stuk wat klaar is , is horrible vanwege elk dorp langs de weg met tien hutten zijn er drie vreselijke verkeersdrempels. Achter in de bus was het echt erg. Maar ik zat naast een prachtige Masai man enbij elke kreun van mij moest hij lachen en werd ik ook weer vrolijk. Hij liet me een filmpje zien met de masai dans en muziek, hij was erg mooi en had van dieverleidelijke lappen om die steeds afvielen. En een heel m ooie mond ! Verder niets hoor. De dag erop zou mijn laatste reisdag zijn, en moclht ik weer relaxen. Het is fijn dat ik nu zelf mijn rustpunten kan bepalen zonder Lutz. Ik wilde kamperen bij het meer en Chitimba zou dat hebben. En inderdaad , zelfs Nederlanders als eigenaars en nog meer Nederlanders en Duitsers en een Belgische vrouw Veerle. Heerlijk hier, zo lekker warm en dan jullie in de winter. Morgen ga ik wandelen naar Livingstone en Janneke naar een permacultuur lodge. Je hoort meer !

  • 05 Januari 2013 - 21:14

    Janneke:

    Dag lieve mama/oma,
    Wat een avonturen beleef jij zeg. Een heel fijn 2013 gewenst
    Fijn om weer van je te horen. Wij hadden een gezellige oud en nieuw.
    Malik heeft vuurwerk afgestoken. Edion had pech, hij is door zijn rug gegaan en kan nu alleen maar liggen en lopen. Het gebeurde net na kerst.
    Pas goed op jezelf en geniet maar van alles wat je beleeft.
    Dikke kus van ons allemaal




  • 05 Januari 2013 - 23:47

    Elly Ossewaarde:

    Hoi Barbera, De allerbeste wensen voor jou! Ik vind het zo ontzettend leuk om al die belevenissen te lezen. Wat saai een weekje all inclusive in Turkije. Maar goed, ik zou het niet aandurven zo'n reis zoals jij nu maakt. Doe je voorzichtig en nog heel veel reisplezier. Liefs Elly

  • 05 Januari 2013 - 23:53

    Winnie:

    dank je voor de prachtige verhalen Barbera.
    genieten.
    veel plezier .
    groet uit een herfstig nat Nederland.
    Winnie.

  • 06 Januari 2013 - 10:54

    Cobykraan:

    Hoi lieverd.wat prachtig wat jij beleefd.
    ik geniet wat je mee maakt.
    hier is het ongeveer 10 11 gr. niet echt winter maar zou wel willen dat het zo lekker weer is als waar jij ben.
    doe niks meer geloven van de mensen daar blijf bij jou eerste gevoel.
    geniet nog maar het is nog een maand dat je weer naar ned. komt lieverd ik hou van je knuffel en kusjes coby.

  • 06 Januari 2013 - 12:18

    Drieke:

    Alle goeds voor 2013! Jij had een mooie start van het jaar daar in het klooster Kipili. Fijn dat je af en toe even kunt rusten en ook nederlands spreken in plaats van swahili of andere taal. Je hebt zoveel nieuwe indrukken en contacten. Wat een conditie heb jij. Ik geniet van je verhalen over je ontmoetingen. Voorspoedige reis, pas goed op jezelf en veel plezier. Drieke

  • 06 Januari 2013 - 12:28

    Jet:

    Hallo Barbera
    Jij ook de beste wensen voor 2013.
    Wat een avonturen weer allemaal die jij beleefd.
    Heel leuk om hier gewoon thuis met jou mee te kunnen reizen.
    Veel plezier nog de komende weken.
    Groet Jet.

  • 06 Januari 2013 - 18:48

    Marry Domburg :

    Hallo barbera, wat heb je weer veel meegemaakt en ik begrijp alleen,dus zonder Lutz.
    Doe a.u.b. geen ondoordachte dingen,en wees alert.
    Vindt het nog steeds onvoorstelbaar wat jij allemaal durft te ondernemen,wat een verschil tussen ons tweeen.
    Maakt niet uit als je elkaar maar blijft respecteren.
    De jaarwisseling waren we samen maar hadden wel Daan te logeren, die sliep gelukkig door het vuurwerklawaai heen.Vanmiddag bij Dirk en Jenny nieuwjaar wezen wensen, het was gezellig.
    Jolanda is een paar dagen terug uit Egypte is samen met Maud daar een week geweest en heeft het er fijn gehad ,en kon daar lekker ontspannen zijn met haar meissie.
    Nou barbera wens je verder een mooi vervolg op je vakantie dat je gezond mag blijven en veel lieve mensen mag ontmoeten en dan ookdaardoor van de omgeving mag genieten.
    Tot mails en veel liefs van ons Marry en Jan.

  • 06 Januari 2013 - 21:08

    Gerry:

    Zo stoere mooie vrouw, We genieten mee met je mooie verhalen. Wat een prachtige ervaringen
    We willen ook wel even langskomen.
    Hier is het verassend aardig weer vandaag . Cees en ik hebben lekker door het bos gelopen vandaag.
    Ongeveer elf graden en zelfs een beetje zon.
    Gisteren een opera van Belioz gezien bij pathe met een rechtstreekse verbinding met het metropolitan
    opera gebouw. Mooie ervaring ook.
    Len en Dirk zijn nog in vietnam en hbben het ook heel goed.
    Nou Barbera dikke knuffel van ons en geniet lekker verder.
    we horen graag meer over je avonturen. by by.

  • 07 Januari 2013 - 17:14

    Jan Rikkers:

    Hallo Barbera,

    hierbij wens ik je een gelukkig en vooral gezond 2013.
    Ik vind het leuk om lezen wat je zoal beleeft, en dat alleen. Je moet het maar durven. Knap hoor!

    Ik wens je nog een prettig reis, pas goed op jezelf en veel plezier.

    groeten Jan

  • 08 Januari 2013 - 01:17

    Monique:

    Dag Barbera,

    Ik wens je een heel goed 2013 toe en dat je nog maar veel avonturen mag beleven in het warme Afrika.
    Heel leuk om je belevenissen te lezen!

    Groetjes,
    Monique

  • 10 Januari 2013 - 14:29

    Hertogs Geert:

    Hoi Barbara,
    Ik wens u één goede Nieuwjaar.
    maar hier is het te koud .
    Doei ! Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbera

Ik ben Barbera 63 jaar, en reis van Kenya naar Kaapstad in 10 weken. Samen met Lutz een vriend uit Duitsland. Ik ga proberen dit te verslaan op de computer, via internetcafe en hostels waar we verblijven.

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 12227

Voorgaande reizen:

18 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: