ik voe l me alleen en wil naar huis - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Barbera Kraan - WaarBenJij.nu ik voe l me alleen en wil naar huis - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Barbera Kraan - WaarBenJij.nu

ik voe l me alleen en wil naar huis

Door: Barbera Kraan

Blijf op de hoogte en volg Barbera

18 Januari 2013 | Zambia, Chipata

Zuerst etwas fur die Famlie von Lutz. Ich bin Lutz verloren in Tanzania.
Ich denke das er sehr gut geht. Er ist froh das er kann tun hseine eigene Ideen und vielleicht ist es auch besser fur mich. Grusse an Natascha Antje und die Mutter und naturlich Stefania. Ich sende meine story in Niederlandisch aber vielleicht konnen sie es begreifen.

Zo weer verder in Nederlands. Ik had een prachtige drie dagen in Marula Camp van een Engels stel. Er waren ook twee zussen uit ENgeland en ik werd de derde zus en we gingen op safari in South Luanga park en ik heb weer wat foto s kunnen maken van olifanten en leeuwen. Toen de giraf langs kwam was mijn batterij net op. Ik word nooit een goede fotograaf maar het is wel geweldig om die dieren daar zo paradijselijk te zien lopen en zwemmen. Er zijn veel nijlpaarden die ze hier hippo' s noemen. Ze maken zware opa geluiden in de rivier en mijn tent was daar vlakbij. Mike vertelde dat ze soms gras kwamen eten. Gelukkig had iki deguard om met me naar het toilet te gaan. Hij bleef keurig wachten en bracht me weerterug naar de tent. Nu ben ik vertrokken en nam met het australische koppel die ik voor de tweede keer ontmoette een vlucht naar Lusaka. Er was een weg afgesloten en dan zou ik weer helemaal terug ( 4 uur ) naar CHipata moeten en dan naar Lusaka. Voor 75 euro waren we in een klein vliegtuig in Lusaka en na een nacht nam ik de bus naar Livingstone. Vandaag ga ik naar de Waterval !! Na me een poosje eenzaam te voelen en de gedachte dat ik genoeg meegemaakt heb ontmoette ik een engels stel en een australier, we aten samen en het was heel gezellig en zij gaan vandaag ook naar de waterval. De jollyboys backpackers camp hebben ook een website ! Net als Marula !
Marula helpt mee het dorp beter te maken meer kinderen naar school en je kunt een kind adopteren zodat ze naar school kan . Er was ook een australische vrouw die mee hielp op school. Ik heb een folder meegenomen. Nu gaat het weer beter met me hoor. ik moet stoppen want de gratis bus is er om ons naar de falls te brengen. misschien ga ik terug lopen het is 11 km. dag tot een volgende keer !

  • 18 Januari 2013 - 10:09

    Margaret:

    Hoi Barbera!
    Ik schrok van het opschrift van je mail ... Misschien moet je een paar dagen rust nemen. Je hebt toch ook tijd nodig om indrukken te verwerken of ga je dat pas thuis doen ... ? Waar gaat het nu om: Van alles zien maar 'proppen' (maar alles kun je toch niet zien) of er ook iets van proberen te snappen en van 'mee te nemen'. Maar het kàn toch ook bijna niet anders dat je je soms eenzaam en 'vreemd' voelt.
    Ik doe het je echter niet ná. Was pas even in Gent en Antwerpen. Prachtig maar ook te kort. Was blij weer thuis te zijn en lekker rustig en stil op de bank te kunnen nagenieten en te lezen ... Houd moed. Je komt veel lieve, interessante mensen tegen. Af en toe even pauzeren! Groet en liefs, Margaret

  • 18 Januari 2013 - 11:59

    Ton:

    Dat is inderdaad even schrikken van je titel. Het is ook heel wat zo helemaal in je eentje in dat grote indrukwekkende Afrika. Weet dat hier in Nederland heel veel mensen trots op je zijn en ook veel aan je denken. En als je ons mist kijk je dan omhoog, naar de sterren? Dan kijken wij daar ook met z'n allen naar en zijn we toch een beetje bij elkaar.

    Probeer maar zoveel mogelijk te genieten. Hier begint de elfstedenkoorts te komen. Het is volgende week de hele week nog onder nul en als dat doorzet dan kan ie er komen :-)

  • 18 Januari 2013 - 12:41

    Heleen:

    Hoi Barbera,
    Ik heb bewondering voor je. Ik ken genoeg mensen van je leeftijd die niet verder komen dan hun eigen huis tuin en keuken. jij doet het immers maar! Straks met mooie spannende verhalen thuis komen. Mijn kinderen missen je ook vragen regelmatig hoe lang het duurt voor je terug lomt. Ja zegt Chiel Barbera ligt in een badpak en wij zien eruit als eskimo's. Misschien dat wij dit weekend gaan schaatsen op de ijsbaan op natuurijs is nog niet veilig genoeg. Enjoy yur stay! en tot Hoors!

    Dikke knuffel van mij en de boys

  • 18 Januari 2013 - 14:55

    Janneke:

    Dag lieve Mama,

    Wij missen je ook. Ik was met Beran in je huis van de week om de post te bekijken. Gaat goed hoor, niets zorgwekkends. Grappig om te zien hoe Beran de weg weet in je huis. En wat zorgt Truus goed voor alles! Beran wilde ook dat Oma gauw terug komt. Maar het gaat vast snel, nog minder dan een maand. Geniet maar van de warmte. Hier is het inderdaad koud. De douche in onze stacaravan is bevroren. Verder gaat het nog goed gelukkig.
    We bouwen nog steeds, en van bandenstampen wordt je heerlijk warm.
    Dikke kus van ons allemaal!
    Janneke, Edion, Malik, Kendra, Saïda en Beran

  • 18 Januari 2013 - 15:22

    Annemieke Jorna:

    Hallo Barbera,

    Ach, arme ziel! Hoop dat de laatste weken toch mee zullen vallen, ,maar ik snap het gevoel wel. Toch een soort heimwee. En dat is ook weer wel een goed teken. Hier alles zo zijn gangetje. December was een drukke, hectische maand en nu alles weer in het gareel. De winkel loopt goed, dus geen zorgen. Volgende week bestuursvergadering. Afgelopen woensdag was Ton Lammers 50 jaar getrouwd. Ik heb haar namens allen een felicitatie gestuurd.
    Nou Barbera het ga je goed de laatste weken.
    Groet
    Annemieke

  • 19 Januari 2013 - 10:50

    Drieke:

    Hoi Barbera, Worn out? burn out? Een dipje? In overweldigend afrika, zo'n andere wereld met ongelooflijk veel en nieuwe indrukken heel begrijpelijk dat het wat zwaar op de maag ligt. En dan ook nog gedoe met Lutz en alles opnieuw plannen. Waar vind je moed en inspiratie? Kun je je vliegticket omboeken? Even pas op de plaats een idee? Schrijf je naast deze mails ook een reisdagboek? Goed dat je aansluiting zoekt bij andere trekkers; je bent toch ook zo'n gezelligheidsmens. Die Jollyboys in Livingstone was destijds plezierig. Geweldig al die wereldreizigers te ontmoeten. Regent het daar al. Anders zijn de Falls minder indrukwekkend en zonder mosi o tunya. Ga niet lopen hoor langs die drukke weg. Denk aan je. Je bent vrij te doen wat voor jou het beste is. Groetjes,
    drieke

  • 19 Januari 2013 - 15:09

    Cobykraan:

    Dag lieve zus ik mis je of komen of de telfoon.
    maar je ben ook al een tijdje onder weg maar wel spannend al die belevenissen die jij beschrijft.
    het komt goed je ben een dyhard.telkens kom je weer een spannend iemand tegen waar je weer aan sluiting van krijg.gisteren remco verjaard 29 jaar alweer ja niet erg maar ik zelf ga ook door haha.
    nog een paar weekjes en je komt naar koud holland.maar ook wel wat dik kleden en gaan met die banaan.
    barbera geniet nog de weken vliegen voorbij. zet hem op je kunt het. liefs je zus coby.

  • 19 Januari 2013 - 15:13

    Wytze Beetstra:

    Hoi dapper wereldvrouwtje, ik zal eens zo reageren. De vorige keer deed ik het geloof ik naar jouw mail rechtstreeks. Maar ik zie dat je heel veel reacties krijgt en iedereen ontzettend meeleeft! Je maakt zo veel verschillende avonturen mee dat je je geen seconde verveeld h'e? Lekker toch dat je het nu helemaal zelf kunt plannen zonder steeds met Luts te overleggen. Ton en ik hadden al gewed hoeveel dagen het met Luts goed zou gaan: niet lang dachten we. Zo is het veel leuker voor jou! We zijn erg benieuwd of je nu bij thuiskost veel wilde haren zal zijn kwijtgeraakt. Misschien kun je nog wel een lief Massai manneke in de koffer meesmokkelen! Lieve Barb, blijf nog even heerlijk doorgenieten, want voor je het weet is het al weer voorbij! Ton en ik maken ook nog even 20 euro over voor Tony, en mocht je hem kwijt geraakt zijn, zijn ze lekker voor jou! Vast wel nodig. Liefs, Ton en Wytze.

  • 20 Januari 2013 - 11:25

    Irene:

    Hallo lieve Barbara,

    Leuk al je verhalen te lezen. Vervelend dat je een beetje verdrietig was, maar ik begrijp nu gaat het weer. Wat vreemd dat je je vriend kwijt bent geraakt. Maar je ontmoet veel leuke mensen en dat is heerlijk en die vrijheid denk ik. Ik ben nu bij Trudi en Ben en we gaan naar de nieuwjaarsbijeenkomst van Solonat in Austerlitz en we gaan zwemmen en chinees eten. Weer leuk om elkaar te zien. Wanneer kom je weer terug. Ik wens je nog een mooie tijd geniet ervan en ook van het mooie land en de rust. Heerlijk lekker bij jezelf komen.
    Dag Barbara.
    Heel veel liefs,
    Irene

  • 20 Januari 2013 - 12:36

    Ditty:

    Lieve wereldreiziger,

    Wat ben je toch geweldig stoer en mooi dat je dit doet zo prachtige reis maken en wat van de wereld zien !
    Wat zal je weer groeien door al deze ervaringen.
    We zijn zo benieuwd naar alle verhalen en foto,s.
    Natuurlijk denk je vaak aan ons de achterblijvers maar even een pas op de plaats en dan je reis vervolgen het zal de laatste weken zo hard gaan en dan verlang je in Deventer weer naar Afrika.
    Mind fulness lieve Barbera ik ben ongelofelijk trots op mijn zus die het toch maar doet!!!
    Hier alles goed,dikke knuffel Jan en Ditty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbera

Ik ben Barbera 63 jaar, en reis van Kenya naar Kaapstad in 10 weken. Samen met Lutz een vriend uit Duitsland. Ik ga proberen dit te verslaan op de computer, via internetcafe en hostels waar we verblijven.

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 12217

Voorgaande reizen:

18 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: