Wandelen vanaf de Tafelberg en Lutz teruggevonden - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Barbera Kraan - WaarBenJij.nu Wandelen vanaf de Tafelberg en Lutz teruggevonden - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Barbera Kraan - WaarBenJij.nu

Wandelen vanaf de Tafelberg en Lutz teruggevonden

Door: Barbera Kraan

Blijf op de hoogte en volg Barbera

13 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dit wordt het laatste reisverslag. Misschien komt er nog een nawoord.
Heb ik al verteld dat ik naar de penguins was in Simons Town. Er is een kolonie Penguins vanaf 1973. Altijd schattig om ze te zien lopen en elkaar aankijken en de baby penguins . Die dag ging ik ook naar de apotheek voor mijnvinger en ik moest naar de dokter voor een recept. Het was een bacterie en dr. van de Merwe ( Zuid Afrikaan) gaf mijj een recept. Bezoek 300 rand en medicijnen ook 340 rand. Dus 60 euro declareren aan de verzekering. Inmiddels ook twee verklaringen van de politie voor mijn fototoestellen. Het weekend naar Knysna 400 km was een groot succes. Ik nam Anka een lieve vrouw uit Berlijn mee en Loes en Manfred hebben ons een onvergetelijk weekend bezorgd !. We bezochten de Buffalobeach waar we ook een wandeling maakten door de duinen met uitzicht op de oceaan.
Het water is heerlijk, niet zo warm als in Mombassa en Zanzibar . De golven zijn aardig sterk en dus lekker spelen. De zondag maakten we een trip over de Albertpas. Ik wist niet dat Zuid Afrika zo mooi was. Lijkt een beetje op[ Frankrijk maar dan andere vegetatie. De zuidafrikaanse bloem is de Protea. Een bloem in verschillende kleuren.
Knysna heeft een Lagoon en het stadje is op heuvels gebouwd. Manfred en Loes wonen op de heuvel dus een magnifiek uitzicht. Ze hebben een bedrijfje The Source, geven healings readings, maken mooie tekeningen over deze onderwerpen. Hun gebied in Knysna is te klein en ze willen dichter bij Kaapstad gaan wonen. Kaapstad is heel duur om te wonen dus het is zoeken. Maandag gingen we nog naar een rivier die ook verbinding heeft met de oceaan en wij zagen het water opkomen, kleine eilandjes die we zagen verdwijnen en een aangename temperatuur. O, dat water is voor mij zo genieten. Dan was het al weer tijd om weg te gaan . We hadden de nachtbus en kwamen dinsdagmorgen om 6.30 weer in Kaapstad aan. Ik bezocht het kasteel van Jan van RiebeekKaap de Goede Hoop, een soort vesting . Toen zocht ik Hasan weer op en we gingen naar de beach Strand, zo 'n vijftig km buiten Kaapstad. Met de metrotrein kun je voor weinig geld ( 2 euro) een eind reizen. Zo mooi om de oceaan en de bergen te zien. Ik ben aardig bruin, al mis ik wel het naturisme. Er schijnt hier een naturistenstrand te zijn, maar het is aan de Atlantische ( koude ) kant.
Vandaag wat de Tafelbergdag. Ik ging met de kabelbaan naar boven en wilde terug lopen. Het was twee uur dalen, prachtige uitzichten en ook boven de wolken. En wie kwam er naar boven lopen? Ja Lutz ! Zo leuk om elkaar op zo.n mooie plaats te ontmoeten ! We spraken vanavond af om bij te praten en Lutzkookte in zijn backpackershostel. Hij zit in de stad en ik een klein stukje erbuiten in Green Point. Hij heeft veel gereisd met trein en boot . Is aan de andere kant van het Malawimeer geweest i Was een belevenius want erisdaar geen stroom . Hij reisde ook van Johannesburg naar Kaapstad met de trein. Wat hij in Namibie gezien heeft heb ik nog niet gehoord. Wel is hem in Mbeya hetzelfde overkomen, ook 44 euro uitgegeven voor een nietbestaande bus naar Malawi. ! Het staat in de Lonelyplanet maar Lutz las het te laat en ik heb een oude druk.
Was dat kwaad worden van die ene man, dan ook trucage? O, o.
Morgen gaan we met een vriend van Hasan met een auto naar de Kaap punt. Dan zien we twee oceanen bijelkaar komen !
En dan is de dag van vertrek gekomen. We gaan met Turkish Airline vluchtnr 0041 naar Istanbul en dan ga ik met vlucht nr. TK 1951 naar Amsterdam. Of ik nu zaterdag 16 februari om 7.55 u aankom of vertrek van Istabul is niet duidelijjk. Als het t laatste is,da ben ik Nederlandse tijd omgeveer 9 .00 uur op schiphol. heel fijn dat Ton en Joke me op komen halen ! Wytze en Ton komen ook naar Schiphol. Leuk weerzien !!
Ik heb ontzettend genoten van deze reis. Ik vind Afrika een magic werelddeel . Ik hou het meeste van de arme lande die ik bezocht heb: Kenya, Tanziania Malawi en Zambia. Namibie en Zuid Afrika zijn moderner, vooral Kaapstad en dat vind ik geweldig en was ook goed voor het langzaam weer naar Europa komen. Het klimaat i Afrika is geweldig en ik verlang nog helemaal niet naar winterse temperaturen al zal dat ook wel weer wennen en de lente komt er aan ! Ik verlang naar de kleinkinderen, vooral naar Beran. En naar mijn lieve familie en vrienden en ook Negrita. De kat zal wel aan me moeten wennen, zolang door Truus verwend! Lekker weer werken in de Terre des Hommes kringloopwinkel en Nederlands leren aan Chen en Aicha. Allemaal tot in februari en bedankt
voor alle reakties, dat deed me goed!

  • 13 Februari 2013 - 23:02

    Elly Ossewaarde:

    Hallo Barbera,
    Ik heb echt genoten van je reisverslagen. Is ook voor het eerst dat ik zoiets volg. Maar wat vind ik jou een dappere vrouw. Ga er maar aan staan, in je eentje reizen door Afrika. Zo spannend allemaal.
    Ik wens je een hele goede terugreis. Zal na enige weken wel contact met je opnemen om wat af te spreken. Maar geniet eerst maar van je kinderen en kleinkinderen.
    Groetjes Elly

  • 13 Februari 2013 - 23:17

    Hanneke Heemskerk:

    Hallo Barbera,

    Ik heb alle verslagen gelezen jammer dat je er geen foto's aan over hebt gehouden.
    Om je in nederland ook weer wat bezigheden te bezorgen heb ik je ingeschreven voor de zwemwedstrijden op 10 maar in Amersfoort.

    Groetjes
    Hanneke

  • 13 Februari 2013 - 23:27

    Johan Van Knegsel:

    Ik heb je reisverhalen afglopen zaterdag in Amersfoort aan de naturisten daar laten lezen. Het was er koud in de Berghut: maar drie mensen uit de kleren. Maar het was er wel gezellig. Toen wij er waren, begon het te sneeuwen. We kwamen 's middags in een bruin landschap aan, maar gingen een paar uur later door een wit tapijt met 20 man naar de Chinees.

    Als je wilt, kun je op zondag 17 februari in de sauna in Den Ilp zelf je verhalen vertellen aan de hele club. Maar ik heb er alle begrip voor als je eerst wilt acclimatiseren thuis met de familie en de kat. We hebben je ook alvast maar aangemeld voor het zwemmen in Amersfoort op 10 maart, want daar doe jij altijd aan mee. Komt het je ditmaal niet uit, dan kun je je altijd alsnog terugtrekken.

    Wat Afrika betreft: ik weet zeker dat je, zodra je weer thuis bent, weer naar Afrika terugverlangt. Ondanks de tegenslagen. Je hebt het echte reizen beleefd en Afrika is een prachtig continent.

    Tot binnenkort.

  • 14 Februari 2013 - 00:13

    Johan Van Knegsel:

    Hallo Barbera,

    Ik heb het net nog even voor je opgezocht: Vlucht nummer TK0041 komt 's ochtends rond vijf uur in Istanbul aan. Vlucht nummer TK1951 (dezelfde als die een paar jaar geleden is neergestord bij Schiphol, maar laat je daardoor niet ontmoedigen; ik heb met Turkish Airlines goede ervaringen) vertrekt rond acht uur 's ochtends van Istanbul en is omstreeks half elf ('s ochtends) in Amsterdam.
    Alle tijden zijn plaatselijke tijden.

    Jammer dat je niet een paar dagen Istanbul eraan vast hebt geknoopt: mooie stad! Maar je kunt niet alles hebben. Zo heb je nog wat om naar uit te kijken.

    Johan.

  • 14 Februari 2013 - 08:43

    Jet During:

    Hoi Barbera
    Aan alles komt een einde ook aan mooie fijne dingen, maar deze belevenissen vergeet je nooit meer, dus prachtige herinneringen.
    Wens je een goede vlucht naar huis.
    Als alles goed gaat zie ik je 22-2 e/o 1 mrt weer in de winkel.
    Tot dan.
    Groeten Jet.

  • 14 Februari 2013 - 10:02

    Coby Kraan:

    goede morgen barbera,
    wat heb je weer genoten zo ik je verhalen heb gelezen.
    ja geld is op en weer naar ned. ik mis je maar de aan komst op schiphol is erg vroeg ik ben nu hart pasient dus rustig aan doen nu.
    fijn dat andere je wel verwelkomen heb je wel verdiend.
    tot sen en goede terug reis je zusje coby.

  • 14 Februari 2013 - 10:36

    Willeke Domburg:

    Goedenmorgen Barbera

    ik heb genoten van je reisverhalen ik vind het uniek en knap van je om op jouw leeftijd zo'n reis door Afrika te ondernemen ondanks de vervelende dingen en tegenslagen die je hebt ondervonden, je kan er altijd op terug kijken en het is een geweldige mooie ervaring die ze jou niet meer kunnen afnemen, ik hoop dat je alsnog heel veel foto's als herinnering heb en hoop ze dan te zien op je Face Book pagina,acclimatiseren zal je zeker moeten als je weer terug bent in NL hihihihi het verschil van warmte naar de barre kou die we hier nu hebben zekers, langzaam aan zal het zeker weer gaan wennen ga lekker als eerste genieten van je kinderen en kleinkinderen, ik wens jou een hele fijne gezonde terug reis en een behouden aankomst God Bless You

    Groetjes Willeke

  • 14 Februari 2013 - 11:04

    Annemieke Jorna:

    Hoi Barbera,

    Dat was het dan, de reis van je leven denk ik. Goeie reis naar huis en tot volgende week een keer!!!!
    Annemieke

  • 14 Februari 2013 - 11:15

    Marrydomburg:

    lieve Barbera,
    Dank voor het vele mailen we vinden het iedere keer weer spannend om je verhalen te lezen.
    We zijn dankbaar als je zaterdag gezond en wel weer op schiphol staat en op een gegeven moment je nog meer met ons kan delen dan je al ons in je mail deed toekomen.
    Het zal best een enorme overgang zijn niet alleen de temparatuur maar de gehele leefomstandigheid.
    Wens je tot slot een voorspoedige terugreis met een onvergetelijke vakantiereis die niemand je af kan nemen Veel steun en kracht toegewenst om hier het leven weer op te pakken en ga er vanuit dat het best wel even tijd nodig zal hebben,dat geeft niet want dat komt best goed. Groetjes en liefs van ons.

  • 14 Februari 2013 - 12:42

    Winnie:

    hoi Barbera,
    bedankt voor je prachtige reisverhalen,ik heb genoten.
    goede terug reis!
    groet Winnie

  • 14 Februari 2013 - 17:32

    Alfred En Karin:

    Hoi Barbera,

    Wat jammer dat je trip alweer voorbij is, maar volgens mij heb je nog vele mooie dingen gezien!
    Nu wordt het tijd om de foto's terug te kijken en opnieuw genieten!

    Groetjes van Alfred en Karin ( Swakopmund)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbera

Ik ben Barbera 63 jaar, en reis van Kenya naar Kaapstad in 10 weken. Samen met Lutz een vriend uit Duitsland. Ik ga proberen dit te verslaan op de computer, via internetcafe en hostels waar we verblijven.

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 2892
Totaal aantal bezoekers 12213

Voorgaande reizen:

18 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: