in een huurauto met Paul uit Australie - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Barbera Kraan - WaarBenJij.nu in een huurauto met Paul uit Australie - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Barbera Kraan - WaarBenJij.nu

in een huurauto met Paul uit Australie

Door: Barbera Kraan

Blijf op de hoogte en volg Barbera

29 Januari 2013 | Namibië, Windhoek

Nu dat duurde even want we waren steeds onderweg en drie dagen in het Etosha park in Namibie en daar was geen internet. Maar hier ben ik weer. Een beetje aangesterkt . Het was heerlijk even niet te hoeven orgaqniseren, alleen maar naast de chauffeur en af en toe kaart lezen.
Het was prachtig. Ik ontmoette Paul in Jolly Boy Backpackers met een Engels stel. We gingen met zijn vieren naar de Victoria Falls, een hele dag heel rustig mediterend en foto's makend bij die ontzettend grote waterval.
De volgende dag gingen we weer maar nu alleen op de brug, ja Janneke waar Jenneke de bungee Jump maakte ! Zo gek deed ik niet maar ik kon het niet laten de Slide over de rivier de Zambesi te doen. Spectaculair !!
We hebben de Zimbabwe kant niet gedaan. We moesten dan twee visa betalen( 50 dollar US en de entree van het park 10 euro.
Er was genoeg te zien en de zon en de wolken wisselden zich af.
We gingen ook nog in het duurste hotel aan de Zambesi een glaasje vermouth drinken, PRACHTIG ! De foto/s komen.
Toen ontstond het plan om samen de auto te huren. We moesten wel eerst naar Windhoek, want daar is een Zuid Afrikaanse volkswagen Polo met airco en dat wilde Paul en was achteraf heel fijn, want Namibie is droog en heet ! Het heeft op veel plaatsen al drie jaar niet geregend en ook Windhoek smacht naar water. We reden terug via Waterberg ( een nacht en een wandeling , erg mooi . Bij de tent liepen de warthogs en de apen langs onze tent. Bij het ontbijt voerden de baboons een aanval uit en ik redde Paul zijn muesl maar verloor mijn brood !
De oppasser zei dat ze te weinig voedsel vonden door de droogte.
We reden door een prachtig gebied naar het Etosha park. Dat is 22000 vierkante km en heeft drie kampeer of slaapmogelijkheden De eerste was het mooiste. Ton en Joke ik zie jullie daar al met de kinderen. Je kunt zelf met je auto op zoek naar dieren en waterplaatsen en ziet olifanten en leeuwen en giraffen en zebra s. Verder is er een water pool voor de dieren vlakbij de huisjes en de camping en als het donker is brandt daar een schijnwerper en we zagen daar een Rhino en een olifant en giraffen.
Zo leuk , je zit met je biertje of wat ook en ziet de dieren langzaam komen. De dieren hebben veel respect voor elkaar ook al eten ze elkaar niet.
We reden door het park en kampeerden oolk een nacht in Makatoto Iets mindere plek maar ik ontmoette twee Nederlandse stellen uit Goes en Wageningen. Paul ging met de auto naar een andere waterhole en zag 23 olifanten en vier leeuwen die aan het jagen waren., Jammer dat ik niet mee was>..... Wel lis de auto geblutst en verloor een spiegel doordat de safari jeep de auto niet zag en achteruit reed. Hopelijk komt het goed met e verzekering want ik sta garant voor 500 euro borg.
Daarna gingen we naar Damaraland. Dat was ook een belevenis !
Het is een maanlandschap of een Mars landschap. Heel droog, afgeplatte bergen met eaf en toe een bron. De Camp waar we naar toe wilden was veel verder dan we dachten en het werd donker en het bleek dat het helemaal geen camp was maar een lodge voor 100 euro per nacht per kamer en we konden nog net mee eten voor 95 euro. Ze ( ongeveer 30 mensen) w3aren net begonnen met de starter. Wij met onze kampkleding zeiden nee, is niet de bedoeling en toen was er gelukkig een safari jeep die ons naar een boom bracht met een bron en een vuurplaats.
Twee neven hielpen ons met het vuur maken, we hadden nog hout bij ons, want in Namiebie en Zuidafrik hoort bij in de natuur zijn ook een braai maken. Het was geweldig onderweg haddenwe al zo genoten van de
bijna volle maan en de ondergaande zon . Maar daar in de natuur was het ook genieten. De volgende dag gingen we naar een grotschildering en heel oude Dolomieten ze noemden het orgelpijpen. Ook nog burnt mountains . Allemaal even indrukwekkend. Er zijn ook nog oude vulkanen in de buurt maar daar moet je een 4 wheel drijve voor hebben.
De auto jhad af en toe was moeite maar Paul rijd ook op gravel in Australie en ik voelde me heel veilig . Hij is een verpleger en nogal op zich zelf, wat voor mij als prater wel eens moeilijk was. Na zes dagen heb ik gisteren afscheid van hem genomen , hij gaat nog zes dagen verder met de auto. Ik ging met de minibus naar Swakomund, een Duits plaatsje aan de Atlantische oceaan. En daar heb ik net gezeten en een ontbijt genoten. Het liep allemaal weer anders. De chauffeur van de minibus had van alles op te halen en ik zag de township van Kornxas en sliep in de town ship van Swakomund in het bed van twee zusjes De wc was buiten voor meerdere mensen en de kraan ook. Het ene zusje verkoopt vlees wat ze inkoopt en in kleine porties verkoopt. Het vlees ging in een aanhanger met mijn rugzak en door alle zandwegen en woestijnwind is alles onder het stof. (Het vlees zat in plastic) Het wa veel te laat geworden voor het hostel en ik was teleurgesteld. Altijd duurt de reis veel langer dan ze zeggen en je tuint er steeds weer in. Ik kon naar een hotel voor 17 euro en zei nee. Laat me maar in een bed bij je familie slapen en dat kon. Nu ben ik weer helemaal op orde, gedouched, een keuken en tent opgezet en boodschappen gedaan en de oceaan. Het is hier wat koeler door de zeewind. Ik ga hier relaxen. Misschien verhuis ik na een paar dagen naar hetYouth hostel, is ook vlakbij het stand en 4 euro goedkoper en ook leuk denk ik. Misschien nog naar de Sossus Vlei waar de film Thirza is op[genomen. De zandduinen die heel mooi zijn. Maar kan ook zijn dat ik de trein neem naar Windhoek en doorga naar Cape town daar is ook nog wel wat te zien en een Nederlandse vroiuw opzoeken als het lukt. Jullie horen weer !!! Janneke mijn post nog goed? En Ton is er nog genoeg op mijn rekening? en Truus hoe is Negrita en je zelf ? Je merkt ik ben bezig met teruggaan. Het is oopk wel genoeg geweest maar als ik aan de winter bij juillie denk, dan ben ik hier weer heel tevreden.
dag lieverds kussen aan de klein kinders

  • 29 Januari 2013 - 13:37

    Debbie Breedveld:

    Hoi Barbera,
    Zojuist voor het eerst je blog gelezen. Heel spannend allemaal.
    GO girl GO!
    Ben zeer benieuwd hoe en wanneer je thuiskomt.
    Hou je taai,
    Groetjes van Debbie

  • 29 Januari 2013 - 15:18

    Gerda:

    Hoi Lieve Barbje....

    Wat een leuke verhalen allemaal...is de verliefdheid alweer een beetje over?? uit het oog , uit het hart he??
    Maar ik vind het heerlijk om je verhalen te lezen, vooral hoe je het allemaal schrijft...Zoooo spannend allemaal
    En al die dieren die je allemaal van dichtbij ziet, en niet in een dierentuin achter de hekken zitten.
    Je weet het he? ik hou meer van de luxe, maar geniet ontzettend van al je verhalen...
    Geniet er nog maar lekker van, ik geef je een hele dikke knuffel en hoor wel weer van van je....
    dag lieverd...tot snel......
    Gerda Timmerman
    Zwolle aplein.....

  • 29 Januari 2013 - 15:28

    Cobykraan:

    Dag zus wat prachtig die belevenissen van jou.ik doe het niet na haha.
    geniet nog het gaat opschieten he?
    ja het weer hier is weer boven nul dus het vald mee.
    hoop dat je veel foto`s heb ben erg nieuwsierig naar al je verhalen
    kusjes en knuffel hou je taal coby.

  • 29 Januari 2013 - 15:54

    Johan Van Knegsel:

    Het blijft spectaculair. Laat ik maar niet meer denken aan de titel boven je vorige verhaal: zoiets als "Help, ik wil naar huis!"

    Ik zal je verhalen kopiëren en op 9 februari in Amersfoort ter inzage leggen op de vakantiebank waar je zelf dit keer niet kunt zijn om er je verhaal te doen; je bent dan nog in Afrika.

    Misschien heeft het nieuws je al bereikt: koningin Beatrix draagt op 30 april de troon over aan haar zoon Willem-Alexander. Ze heeft dat gisterenavond bekendgemaakt.

    Fijn reisvervolg toegewenst.

  • 29 Januari 2013 - 17:21

    Margaret:

    Hoi Barbera,


    Goed te merken dat je weer beter in je vel zit! Lees je verhalen aldoor meteen en ik vind het erg leuk ze te lezen. Groet en blijf goed op jezelf passen! Margaret

  • 29 Januari 2013 - 17:31

    Jan Rikkers:

    Hallo Barbera,

    het leuk je belevenissen te lezen, geniet er nog maar van.

    groeten Jan

  • 29 Januari 2013 - 17:42

    Willeke Domburg:

    Wouw wat een avontuur en prachtige verhalen barbera, hou je geen soort van dagboek bij voor jou zelf
    Ik zou zeggen geniet nog maar lekker voor je het weet zit je al weer thuis, maar je kan altijd terug kijken op een zeer mooie belevenis van je reis maak veel mooie foto's :)

    Groetjes Willeke

  • 29 Januari 2013 - 17:47

    Ditty Burggraaff:

    Viva Afrika,

    Ha barbera,
    Ik wil ook!!!
    Het klinkt allemaal zo super!! Ben naar een avond van Stef Bos geweest en moest aan jouw denken.
    Geweldig dat taaltje is ook zo grappig spreek jij het al iets?
    Je bent goed in schrijven hoor,wanneer komt je boek uit?
    Hier met de zussen alles goed hoor nu weer herfststormen.
    Net nog een rondje wezen hardlopen met Evy.
    Pas goed op je zelf en blijf je verwonderen.
    Groeten Ditty

  • 04 Februari 2013 - 18:47

    Marina Orchudesch:

    Hoi Barbera, ik geniet van je verhalen over je belevenissen. Ik leef helemaal met je mee. Ik zou best bij je willen zijn om alles mee te beleven. .... Maar ja, ik zit in de kou (betrekkelijk) in Nederland en beleef mijn gewone dingetjes. Ook leuk hoor. Ik kijk uit naar je volgende verslag. Groeten en
    liefs, Marina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbera

Ik ben Barbera 63 jaar, en reis van Kenya naar Kaapstad in 10 weken. Samen met Lutz een vriend uit Duitsland. Ik ga proberen dit te verslaan op de computer, via internetcafe en hostels waar we verblijven.

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 12204

Voorgaande reizen:

18 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: